< Powrót do bloga

Przedsiębiorco zrób to sam cz. 1 – weryfikacja kontrahentów



Realizując nasza misję, jaką jest popularyzacja usług detektywistycznych dla biznesu oraz kształtowanie świadomych postaw nabywcy tego typu usług, rozpoczynamy cykl wpisów poświęconych detektywistyce w biznesie. Będziemy się w nich dzielić pomysłami i poradami skierowanymi do właścicieli firm oraz osób na kierowniczych stanowiskach na temat tego, jak sami we własnym zakresie mogą radzić sobie z problemami dotyczącymi bezpieczeństwa w swojej firmie. Na początek rzecz najbardziej powszechna w detektywistyce biznesowej – czyli sprawdzanie wiarygodności kontrahentów biznesowych.

Nie ulega wątpliwości, że w interesach należy zachować szczególną ostrożność w kwestii doboru partnerów. Bez względu na to, czy chodzi o dostawców, odbiorców czy wspólników, warto dokonać oceny ryzyka chociaż w oparciu o publicznie dostępne zbiory informacji oraz rejestry. Oto kilka pomysłów, jak to zrobić we własnym zakresie bez pomocy prywatnego detektywa.

Krajowy Rejestr Sądowy to miejsce, gdzie są przechowywane dokumenty związane z działalnością spółek handlowych (spółka z ograniczona odpowiedzialnością, spółka akcyjna) oraz osobowych (spółka jawna, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka partnerska). Można tam znaleźć dokumenty rejestrowe (akty notarialne), sprawozdania finansowe oraz informacje o toczących się postępowaniach. Weryfikując wiarygodność podmiotu powinniśmy się skupić przede wszystkim na dokumentach finansowych sprawdzając majątek trwały, poziom zobowiązań względem należności oraz płynność. Warto zwrócić uwagę na osoby znajdujące się we władzach spółki nie tylko obecnie, ale także w przeszłości. Pewne nazwiska bowiem mają tendencję do występowania w parze z pewną kategorią kłopotów, które potrafią ujawnić się dopiero wiele lat później.

Podstawowe informacje na temat spółki znajdziemy przez internet na stronach Krajowego Rejestru Sądowego. Chcąc jednak zapoznać się z całymi aktami spółki, a przede wszystkim ze sprawozdaniami finansowymi, będziemy musieli udać się do właściwego sądu do wydziału gospodarczego i w czytelni akt poprosić o udostepnienie teczki danej firmy.

Informacje o aktywności prowadzonej w ramach działalności gospodarczych lub spółek cywilnych znajdziemy w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Jednak informacje tutaj są już znacznie uboższe (nazwa, zakres działalności, adres, data rejestracji i historia zmian we wpisie), ale za to są one w pełni dostępne przez internet. Tutaj naszą uwagę powinno zwrócić częsta zmiana miejsca prowadzenia działalności, liczne zmiany w zakresie oraz częste zawieszanie i odwiedzanie działalności.

Ciekawych informacji na temat kontrahenta może dostarczyć wyszukiwarka google. Wpisując numer KRS lub NIP podmiotu możemy natrafić na informacje dotyczące postępowań egzekucyjnych lub ogłoszenia z giełdy długów. Wprowadzając w pole wyszukania nazwisko partnera biznesowego możemy wyłowić opinie osób, które wcześniej z nim współpracowały. Jakkolwiek należy zachować daleko idącą ostrożność wobec tego typu anonimowych informacji, to jednak warto zastanowić się, czy nie mają one w sobie ziarna prawdy.

Innym łatwym źródłem wiedzy o kontrahencie są byli pracownicy danej firmy. Wymaga to wprawdzie nieco więcej zachodu, a nawet pewnych umiejętności operacyjnych, to można postarać się takiego byłego pracownika innego podmiotu zaprosić do siebie na rozmowę kwalifikacyjną. Podczas takiego spotkania można skłonić tę osobę do opowieści o przebiegu swojej kariery zawodowej w kontekście napotykanych u różnych pracodawców problemów. Taką prowokowaną rozmowę można też odbyć ze znanymi nam innymi kontrahentami podmiotu, którego wiarygodność chcemy sprawdzić.

W naszej agencji detektywistycznej podejmując się wywiadu gospodarczego na temat wskazanej firmy zaczynamy zwykle od nawiązania pewnego rodzaju relacji z tym podmiotem. Czasem jest to fikcyjne zgłoszenie reklamacji, czasem zapytanie ofertowe od nieistniejącej firmy a czasem spreparowana propozycja biznesowa. Taki kontakt pozwala naszym detektywom ocenić kulturę organizacyjną oraz poznać konkretne osoby w strukturze i ocenić ich pod kątem przydatności operacyjnej na kolejnych etapach sprawy. Jednak przedsiębiorca podejmując tego typu czynności we własnym zakresie jest w stanie sam uzyskać informacje świadczące o jakości obsługi Klienta, poziomie cen czy wartościach reprezentowanych przez pracowników. A to bezpośrednio przekłada się na wiarygodność biznesową podmiotu.

Oczywiście to nie jest pełna lista działań, jakie w obszarze wywiadu gospodarczego może we własnym zakresie przeprowadzić przedsiębiorca. Mało tego, wierzymy że przedsiębiorcy mają pewne swoje autorskie sposoby zabezpieczania się przed wątpliwej wartości kontaktami biznesowymi. Jednak chcąc uzyskać informacje nieco bardziej pogłębione, zdobyte szerszymi działaniami operacyjnymi , warto skorzystać z pomocy dobrego biura detektywistycznego. Doświadczony prywatny detektyw jest w stanie przekazać Klientowi nie tylko więcej informacji, ale zwykle jest w stanie zrobić to szybciej i taniej, niż może to zrobić przedsiębiorca własnymi siłami.

< Powrót do bloga

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *